Så underhåller du din bil för att slippa stora reparationskostnader

Att hålla jämna steg med ditt bilunderhåll är förmodligen inte det mest spännande på din att-göra-lista. Men att betala lite rutinmässig uppmärksamhet (och kontanter) på ditt fordon är helt värt det - för din säkerhet och dina besparingar. 

Här nedan ska du få bra tips som gör att du kanske kan hålla dig borta från dyra verkstadsbesök. 

1. Kontrollera ditt reservdäck

Det är lika viktigt att hålla reservdäcket uppblåst som det är de fyra däcken under din bil. Det sista du vill är att upptäcka att din reserv är platt medan du drar ut domkraften ur bagageutrymmet. Det är bättre att spendera tid vid luftpumpen varannan månad för att blåsa upp din reserv än att spendera hundratals kronor på en bärgningsbil när du behöver det.

Underhållstips: Testa lufttrycket i dina kördäck och ditt reservdäck en gång i månaden.

2. Byt olja

Hur mycket kan det påverka din budget att hoppa över oljebyten? Åh, mycket. Oljeproblem kan vara några av de dyraste bilunderhållsproblemen att åtgärda, eftersom olja påverkar i stort sett allt din bil gör. Så hoppa inte över det. Att byta olja (och filter) kostar inte så mycket. För priset av en familjemiddag på en exklusiv snabbmatsrestaurang minskar du risken för att slita ut din motor – vilket kostar mycket mer än hamburgare och pommes frites att ersätta.

Underhållstips: Byt olja var 5 000 mil eller följ din biltillverkares rekommendationer.

3. Håll batteriet rent

Med tiden kan korrosion (som ser ut som vitt eller blåaktigt pulver) bildas på polerna på din bils batteri (de där små metallknopparna på toppen). Om du inte håller dem rena kan batteriet utveckla en spricka eller helt enkelt inte fungera, vilket gör att du blir strandsatt. E

Underhållstips: Testa ditt batteri två gånger om året och inspektera det för korrosion.

4. Byt ut bromsbeläggen

Hör du ett gnisslande ljud när du slår i bromsen? Om så är fallet kan dina bromsbelägg vara på sin sista vers. Ersättningar kan kosta upp till 3000 per axel, plus arbetsavgiften om en fackman installerar dem. 

Underhållstips: Kontrollera bromsvätskan varje gång du byter olja för att vara säker på att den inte är mörk i färgen. Om det är det måste du byta bromssystem förr än senare.

5. Byt ut ditt kabinluftfilter

Din bils kabinluftfilter hindrar föroreningar från att komma in genom ventilerna. Det är ett ganska viktigt jobb, så behandla ditt luftfilter väl. Dessutom kan det leda till stora problem för ditt luftkonditioneringssystem att använda ett gammalt luftfilter som är långt över dess livslängd. O

Underhållstips: Byt ditt kabinluftfilter var 12:e månad eller vid 20 000 mil.

6. Skaffa nya vindrutetorkare

Beroende på fabrikat och modell på din bil kan köpa nya vindrutetorkare kosta dig 500 kr för delar och arbete. Även om det verkar vara en rejäl prislapp för något så litet, är det här en annan tid då säkerheten är prioritet. När allt kommer omkring, om du inte kan se vägen, borde du verkligen inte köra. Att reparera eller byta ut din bil efter en krasch kommer att kosta dig mycket mer än nya torkare.

Underhållstips: Kontrollera dina vindrutetorkare vid byte av varje säsong och byt ut dem vid behov.

7. Få dina däck roterade

Visste du att du enkelt kan förlänga livslängden på dina däck bara genom att rotera dem då och då? Det är sant! Däcken på din bil slits inte på samma sätt. När du roterar dem regelbundet kommer de att hålla längre och du sparar en hel del pengar.

Underhållstips: Rotera dina däck var 5 000–8 000 mil.

8. Kontrollera stötdämparna, fjädrarna och fjäderbenen (fjädringssystemet)

Fjädringssystemet är en av de invecklade delarna av din bil som du förmodligen inte tänker på – tills den slutar göra sitt jobb och gör din åktur studsare än en studsmattapark. Om du upptäcker att en av stötdämparna måste bytas, fortsätt och byt ut alla fyra. Ja, det suger, men det är bättre i det långa loppet för din bils totala liv och välbefinnande.

Underhållstips: Kontrollera stötdämparna och det fulla fjädringssystemet var 15 000–30 000 mil.

9. Kontrollera din kylvätska

Om du inte håller på med att byta kylvätska riskerar du allvarlig korrosion inuti din bil. Vilket är både grovt och skadligt. Kylvätskan påverkar allt från värmare och luftkonditionering till kylare och vattenpump. För något som påverkar så mycket av din bils allmänna hälsa, vill du inte hoppa över underhållet på den här.

Underhållstips: Det är en bra idé att kontrollera kylvätskan två gånger om året – en gång innan det varma vädret slår till och igen innan det kalla vädret slår in.

10. Kontrollera dina tändstift

Om din motor ger dig problem är en av de vanliga orsakerna (och enkla korrigeringar) tändstiften. Och gissa vad? Ett tändstift kostar i allmänhet mindre än 100 kronor Vilket litet pris att betala för att undvika en större motoröversyn.

Underhållstips: Kontrollera och byt tändstiften ungefär var 30 000 mil.

11. Inspektera dina bälten och slangar.

Att ge dina bälten och slangar en gång kan rädda dig från en enorm mekanikerräkning senare på vägen. Slitna bälten kan orsaka andra skador på viktiga delar av din bil. Och om du har en svag kylarslang kan den gå upp helt, vilket gör att din motor överhettas och inte går alls. Och att springa är typ av en bilmotors huvudsakliga uppgift.

Underhållstips: Byt kuggremmen var 96 000 mil. Det rekommenderas att du byter dina slangar vart fjärde år eller närhelst en visar tecken på slitage.

12. Kontrollera dina strålkastare, blinkers, broms och parkeringsljus

Böter är dyra och kan öka dina bilförsäkringskostnader. Dina lampor är också en annan viktig säkerhetsfunktion. De hjälper dig att se och kommunicera med andra förare. Skippa böter. Var försiktig. Kontrollera dina lampor.

Underhållstips: Låt en vän hjälpa dig att se till att allt fungerar bra genom att testa strålkastare, blinkers, bromsljus och parkeringsljus en gång i månaden.

22 Jun 2023