Ta hand om din Mazda

Äger du en Mazda? Att ha en bil, det kommer med en del ansvar, oavsett märke på bilen. Om det är just en Mazda du har, så är det inte fel att vända dig till en Mazda verkstad om det är så att du behöver hjälp med den. Fördelen med en Mazda verkstad är att de är då auktoriserade för märket och kan ge dig och din bil den bästa servicen. Det oavsett om du ska göra en årlig service eller har behov av reparationer. Hos en Mazda verkstad finns det även alltid original reservdelar. 

Att äga en Mazda

Historien om Mazda tar sin början på 1920-talet, när företaget Toyo Cork Kogyo grundades. De började tillverka korkar men inte långt därefter började man ta sig in i bilbranschen och år 1931 skapades bilmärket Mazda. Namnet kommer från den västasiatiska guden av visdom, intelligens och harmoni - Ahura Mazda.

Om du äger en Mazda, så ska den enligt serviceboken på service antingen efter ett par körda mil eller inom en viss tidsgräns, som vanligtvis brukar vara ett år. Idag är det många  Mazda verkstäder som erbjuder det som kallas för digital servicebok, vilket innebär att servicehistoriken är elektronisk och rätt dokumenterad.

Service av Mazda

När din Mazda ska till service så ta reda på ungefär vad som ingår på den Mazda verkstad du lämnar in den, vilka punkter som kontrolleras och vad verkstaden erbjuder. Vanligtvis brukar en service innefattande följande:

  • Signalhorn, lysen, lampor (Utvändigt) kontrolleras
  • Vindrutetorkare och spolning kontrolleras
  • Lamporna och kontakter inne i bilen kontrolleras
  • Batteri och batteripoler kontrolleras
  • Däcken kontrolleras (däcktryck och mönsterdjup)
  • Byte av motorolja och oljefilter
  • Kontroll och eventuellt byte av luftfilter
  • Fram- och bakbromsar kontrolleras visuellt

Behöver bilen en större service så brukar verkstaden även kontrollera styrinrättning, drivaxlar, drivrem, bromsrör m.m.

 

2 apr 2022